24 juni 2012

Utflykt i maj.

Efterlängtat inlägg var det här! Jag tänkte börja med att berätta när jag och Karolina bestämde oss för att göra en heldagsutflykt till Sörmland en halvsolig dag i maj. Vi puttrade iväg från Stora mossen strax utanför Stockholm där vi lånat släktings bil. Vårt första stopp blev Saltå Kvarn där vi var överuppspelta över att befinna oss utanför stan. Efter noggrant spanande på Saltå Kvarns väldigt fina förpackningsdesign så tog vi oss en fika utomhus (!).


Det blåste lite men vad gjorde det. Man kunde sitta utomhus utan att frysa (nästan).



Såhär fint såg det ut tre steg från butiken och caféet.

Efter fikan satte vi oss i bilen igen och puttrade vidare till Karolinas landställe som ligger mitt ute i skogen ungefär, med en makalöst vacker äng runt knuten.

Jag tyckte att det var så vackert med den totala tystnaden, ängarna, skogen och grusvägarna att jag nästan var rörd till tårar.



En kort promenad genom ett skogsparti så kom vi fram till en strand som just då var öde, men befolkad på somrarna enligt Karolina. Jag försökte komma ihåg hur det känns att bada någon annan stans än i badkar men insåg att det var för alldeles längesen för att jag skulle kunna återskapa ett sånt minne.

Här är Karolina väldigt glad för att det är lite värmande sol och att vi är långt utanför stan.

Efter att ha andats in frisk luft ordentligt satte vi oss i bilen igen och styrde vidare mot Trosa. Väl parkerade i Trosa promenerade vi till bådas älskade Marsipangården. Det är lite som att kliva in i en annan värld där, så himla fint inrett, Billie Holiday i högtalarna och de godaste av chokladpralinerna man kan tänka sig finns att köpa.




Den här lilla skapelsen köpte jag med mig som efterrätt till middagen vi senare skulle äta. Det var en choklad/kola-mousse med lakrits- och violtäcke. Så överjordiskt god.


 Fina tapeter med fin pärlspont.


Efter besöket på Marsipangården gick vi vidare hem till mamma och Roffe där vi åt god middag tillsammans. Och helt plötsligt var klockan nio på kvällen och det var dags att åka hem igen. En mycket fin utflyktsdag!

2 kommentarer:

  1. Det är så fint Nadja. Du är så jäkla grym och kick ass. Och Karolina är en skönhet. Och svensk sommar....även om jag vet att det är kallt så saknar jag det. Och dig. <3

    SvaraRadera
  2. Blir så glad att du läser här Emmi <3 <3 <3

    SvaraRadera

Pepp att du kommenterar! // Thank you for your comment!