3 aug. 2012

En resa till Kreta.

Under sommarfesten på jobbet i juni så sprang jag och Karolina iväg från stöket i köket och bokade en sista minuten-resa till Kreta med avresa tretton dagar senare. Suktan och längtan efter värme och bad hade blivit för stark så vi bokade bara sådär (nästan) och var därefter oändligt taggade på både sommarfest och Kreta-resa!

Vi gjorde inte så mycket annat på resan än att sova, sola, bada, bada, bada, äta, läsa och umgås. Ungefär lite såhär såg det ut:

 Såhär såg utsikten ut från taket på lägenhetshotellet vi bodde på.

 Vi firade semester med kall Mythos, en grekisk öl, som var över förväntan god.

 Första middagen bestod av stekt zucchini med tomater och fetaost. Allt handlade vi hos en grönsakshandlare vid sidan av en av de stora vägarna. Nom nom!

 En kväll bestämde vi oss för att styra upp oss lite och gå ut och promenera lite. Man kan ju inte ligga hemma och läsa varje kväll...

 Vi började med att gå upp på taket igen för att spana solnedgång och utsikt mot den gamla delen av stan.

 Såhär såg poolen, som vi bara badade i en gång, ut. Allt annat badande skedde i havet.

 Självutlösarporträtt. Här insåg jag att jag nog behövde brassa på lite om jag nu ville åka hem med någon sorts semesterbränna.



 För er som inte vet så  ä l s k a r  jag sol och värme. Solen är min gud.

 
Min fina semestersambo i kvällssolen.



Sen promenerade vi runt lite på måfå mot gamla stan.

 
Hej, katten. 


 Vi hamnade i de värsta av turistkvarter, men lyfte man blicken lite kunde man spana på de gamla balkongerna på de färgglada, putsade fasaderna. Men det var för mörkt för att plåta så jag tog ett foto på den här greken (?) istället som satt ute och tog kvällscigg mitt i myllret av turister.


 En annan kväll gick vi ut på dejt. Med varandra dårå.

 Lyckligtvis lyckades vi nosa upp en restaurang som låg lite avsides i en gränd där vi slapp all turisthets. Karolina åt pasta carbonara.

 Och jag åt bläckfisk! Är man i Grekland så är man liksom, tänkte jag. Dock var den här inte alls god.

 En annan dag åt vi perfekt avocado från samme grönsakshandlare vid vägen.

 Sista dagen tvingade jag Karolina att ta foto när jag hoppade så högt jag kunde ner i poolen. Jag var otröttlig men det var inte Karo så det blev bara två, tre hopp.

Och den var den resan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pepp att du kommenterar! // Thank you for your comment!