1 juli 2013

Sigtuna i norr och Trosa i söder.

För någon måndag sen så hetsade jag norr om Stockholm för att sedan hetsa till söder om Stockholm dagen därpå. Jag började norr om för att tillsammans med mamma och min yngsta syster hämta upp min andra lillasyster som flugit hem för lite sommarlov från plugget i England. Från Arlanda åkte vi i samlad trupp till mormor för att och sova där.

 När vi kom dit möttes vi av dukat bord. Blir så rörd när folk, och speciellt min egna mormor, har dukat upp för att jag (och i det här fallet mina systrar och mamma) ska känna oss välkomna.

 Sara hade ont i magen pga flyg och otrevliga flygvärdinnor så hon la sig på golvet och höll om låren efter tips från mig.

 Samma dag hade jag fått en svinsnygg kappa i pre-födelsedgaspresent. Mormor testade den och såg ascool ut. Hon lånade mammas nyinköpta solglasögon och såg ut som värsta pantertanten!

 Sen myste vi lite innan middagen var helt färdig.

 Till middag fick vi fisksoppa! Och den var DJÄVULSKT god! Mina smaklökar fick någon sorts munorgasm och soppan slungade mig till en tvärgata i någon varm stad runt Medelhavet när klockan är tio på kvällen och det är mörkt men fortfarande väldigt varmt.

 Smaskens.

 Min nya favvo; rädisor. Knapriga och fräscha.

 Hugo var förstås med och sörjde som vanligt att han ej är människa och får sitta med vid middagarna.

 Här är min morbror, mamma och moster i lite yngre dagar. Ser ni några likheter? :)

Sen sov vi alla över hos mormor. Sjukt mysigt. Men jag gick upp rätt tidigt ändå för jag skulle till stan för att spela in en reklamfilm(!). Obs, endast som statist alltså. Efter ha spelat in reklam så åkte jag ner till Trosa, alltså söder om Stockholm.

 Det var bara jag och mamma där. Vi lagade det här goda till middag: färska vårrullar med god dippsås, stekt halloumi (GÖ SÅ GÖTT) med en mangosalsa. 

 Sen skulle fåret (Hugo) kissa så vi gick på kvällspromenad.

 Det är så himla fint i Trosa.

 Fina hus.

 Stillsam å.

 Sen gick vi hem och sov, och när vi vaknade dagen efter kom Roffe dit. De här två är nästintill oskiljaktiga när de är tillsammans.

 
Efter frukosten och lite slappt häng så slängde sig mamma och jag upp på tandemcykeln(!) och trampade till ett café längs med ån.

 Vi beställde in Järna-glass som var dödsgod, té och bubblevatten.

 Doppdopp.

 Såhär glad blir man av att vara i Trosa. Roffe promenerade till caféet istället för att cykla.

 Återigen, sorgsen hund.

 Bredvid caféet hängde den här godbiten och ville vara med. Vi hälsade lite genom grinden. Boxrar är så sjukt fina hundar.

När fikat var klart så gick vi hem och lagade svingod pasta med najad lax. Gott, gott, gott.

Och det var det farandet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pepp att du kommenterar! // Thank you for your comment!