15 aug. 2012

Köpenhamn, dag III och dag IV.

 Nu fortsätter Köpenhamn-redovisningen! Vi började morgonen med att gå långt, långt för att äta frukost på The Laundromat Café. De hade ytterst hemtrevlig inredning och påminde väldigt mycket om Breakfast Club i London.



 Svettiga och hungriga beställde vi in frukost. Preben beställde in det här. I det lilla glaset hade cafét gjort egen nutella som jag smakade på. Oh. My. God.

 Preben beställde in ruskigt god cappuccino.

 Och jag satt och dregglade över hans frukosttallrik.

Sen kom min frukost in, chevreost med sallad till. Väldigt gott men den slog inte Granolas sallad jag hade ätit dagen innan.

 
Här är en nöjd och väldigt snygg Preben. <3


 Sen började vi vår dagliga promenad genom hela Köpenhamn. Vi hamnade på Torvehallerne av en slump. Det är tydligen Köpenhamns nyaste saluhall. Så himla snyggt, fräscht och härligt.

 Där tog vi varsin cappuccino och spanade in både turister och stadsbor.

 Jag lyxade till det med en San Pellegrino med citronsmak efter kaffet. Så jäkla gott!

 Sen gick vi till närmsta park där vi la oss bland fredagsglada köpenhamnsbor och lyssnade på podcast och läste tidning.


 När vi kände att vi promenerat färdigt efter jag vet inte hur många timmar så tog vi oss tillbaka till det fortfarande övervarma hotellrummet och svidade om till kvällsstass. Jag körde en favorit i repris i utstyrsel.

Preben var nöjd i sin randiga tröja.

 Sen började vi promenera. Igen! Denna gång lite mer stressat för vi hade nämligen bokat bord

 på Tony's! Vi började med att beställa in varsin förrätt. Preben tog lufttorkad skinka tror jag.

 Jag beställde in krabbkött och hemmavispad majonnäs som serveredares med bland annat lövtunna rostade vitlöksbrödskivor. Sanslöst gott. Fast jag åt inte de lövtunna vitlöksbröden dårå.

 Preben dokumenterade det hela till Instagram.

 Medan vi väntade på varmrätten så spanade vi in den fina lokalen vi befann oss i.


 Lite som att sitta hemma hos någon.

 Sen kom varmrätten in! Preben åt spaghetti med hemmarullade köttbullar och tomatsås. Han hävdade att det var gudomligt gott.

 Och jag beställde in risotto med kantareller och pilgrimsmusslor. Alltså. Det var så gott, så gott, så gott. För första gången någonsin på restaurang (typ) så orkade jag dessutom inte äta upp allt (!).


 Till efterrätt åt vi båda pannacotta med blåbär och kolaknäcke. Men då var jag så mätt så att jag inte orkade fota.

 Sen promenerade vi hem genom ett fredagsstökigt Köpenhamn.

 Sista dagen i Köpenhamn klev vi upp extra tidigt för att hinna äta frukost på Granola innan avfärd hemåt.

 Och efter fem timmars tågresa befann vi oss i Stockholm igen!

Mycket, mycket fin och dejlig resa!

4 kommentarer:

  1. TACK! Det var en ljuvlig resa att få följa här på bloggen. Nästa gång åker du och jag dit Nadja, och du får vara min ciceron..<3 Vilka underbara bilder!Vilket underbart par!

    SvaraRadera
  2. Tack själv! åker med nöje som ciceron dit :)

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt fina bilder, så fina ni är och allting ser så gott och fint ut!

    SvaraRadera

Pepp att du kommenterar! // Thank you for your comment!