17 maj 2013

Mat och så.

Här kommer en liten uppföljning eller vad man ska säga på det här inlägget.

 En morgon den här veckan så hade jag inte hunnit göra någon matlåda så jag slängde ihop en snabb sås gjord av sesamolja, chiliflarn, sojasås (glutenfri) och lite annat jox som jag glömt nu. Sesamfrön var det nog också. Doppade de friterade sojabitarna i såsen och ja, jag hade med mig ätpinnar till skolan. Väldigt god lunch men inte helt mättande. Var tvungen att komplettera med en bakelse på Esters café efteråt.

 I tisdags lagade jag en salsa gjord på hackad vårlök, hackad färsk ingefära, sesamolja, solrosolja, tamarinolja, glutenfri sojasås och lite flingsalt. Sen vände jag en fiskfilé i glutenfri mjölmix och stekte på medelvärme. Salsan och fisken blev svingoa!

Förutom fisken och salsan så gjorde jag också en sallad på basilika, äpple och mozzarella. Jag älskar mozzarella. Älskar konsistensen och den nästan obefintliga smaken men att den ändå smakar lite grädde. Egentligen skulle man ha persikor istället för äpple, men persikorna hade inte kommit in till Willys än så söta äpplen fick duga. Så himlahimla god sallad blev det.

 Det ser lite fjuttigt ut på tallriken men jag blev mätt! Har aldrig smakat de här smakkombinationerna förut och de smakade inte riktigt liknande som något jag smakat på förr och sånt gillar jag skarpt! När det är gott alltså.

Klädtips när man lagar mat som sprätter och har sig är att ej ha på sig sin vita skjorta gjord i silke... Däremot att sätta upp håret i en sjal är smart! Till höger ser vi hur jag känner mig lite kvällsfin och bestämmer mig för att sova med sjalen i håret. 

Det visade sig vara en dålig idé. Hade sämsta hårdagen på länge dagen efter. Epic fail, med andra ord.

Om en vill läsa lite mer om, och kanske till och med laga, recepten jag utgått ifrån så finns de här, här och här.

Smaklig spis!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pepp att du kommenterar! // Thank you for your comment!