2 sep. 2013

Röra runt i Gryta(n).

Nu kommer det! Helhetsinlägget om vistelsen i Gryta. I somras stuvade jag alltså in mig själv och Amanda i en bil och så styrde vi kosan mot Sabine och hennes sommarhus i Gryta. Allt var så jävla snyggt, idylliskt, gott och energipåfyllande så att jag nästan smällde av. Såhär såg det ut!

 Precis efter att vi anlänt blev vi beordrade att gå ut i trädgården för att plocka lite rabarber. Sabine stod nämligen och förberedde en rabarberpaj. Och vilken paj. Jag fick hålla mig från att inte balla ur och börja slicka upp pajformen efter att vi hade ätit upp pajen.

 Inne i huset chillade Noel i soffan. Alltså ser ni hur snyggt det är?!

 Lite detaljspaning.

 Sen gjorde Noel lite lustiga miner och tyckte att vi skulle ner till sjön för att bada.

 Det fanns de minsta grodorna någonsin i gräset.

 Sabine visade vägen.

 Här har jag fått full skärpa på en fin växt eller blomma eller vad fasiken det är.

 Jag och Noel hamnade på efterkälken.

 Vi var upptagna med att titta på de yttepyttesmå grodorna.

 Noel spanade in läget inför senare hoppsession. "Ser bra ut", sa han.

 De vuxna satt på åskådarbänken på tryggt avstånd från plask.

 Men Amanda var inte tillräckligt vuxen för att hålla sig borta från vattnet.

 Så då hade vi helt plötsligt två vattendjur i sjön att underhållas av.

 Vattendjuret.

 Spiken.

 Jag höll mig på torrt avstånd. Ångrar det lite i efterhand.

 När vattendjurens läppar var blåa så gick vi in i stugan igen.

 Jag ritade lite limousiner och drakar. Noel klädde på sig själv.

 Så sommarlovshängde vi bara.

 Väldigt mysigt var det.

Lite mer inredningsdetaljer.

Middagen stod och puttrade på spisen.

 Det serverades stört god fisksoppa och SAFFRANSAOILI till middag. JAG ÄLSKAR SAFFRAN.

 *smaksensationen*

 Genom fönstret såg jag att det var obeskrivligt magiskt himmel utanför. Efter middagen bestämde vi oss för att gå ner till sjön och beskåda detta. Men när Amanda skulle stoppa ner sin fot i sin sko så hade den här levande bajskorven placerat sig där. Jävla tur att hon såg den först och inte kände den först. Eheew.

 Avfärd mot sjön!


 Och såhär satans magiskt såg det ut. Rörande vackert.

 Så vi placerade våra götar på bryggan och försökte insupa vyn.

 Mingus, Sabines make, kände att det var dags för honom att vara vattendjur och hoppade i den spegelblanka ytan.

 Kärleksbombaren <3

 Givetvis hade mina fötter flyttat in i typisk sommarstuge-outfit – raggsockor i sport/badtofflor.

Resten av kvällen spelade vi charader och jag fick bland annat charada Kim Solucki som jag inte har någon aning om vem det är, men jag lyckades håva in en poäng på honom i alla fall. När klockan var mycket efter midnatt så sa vi god natt och jag och Amanda bäddade ner oss i gäststugan och somnade som fällda stockar.


 Morgonen efter vaknade vi till det här! Frukostbufféer hemma hos folk alltså, vilken grej.

 Mingus försvann in i ett hallonbuskesnår i trädgården och kom tillbaka med en masse, masse hallon.

 Han rensade dem och gjorde senare i ett vips hallonsylt.

Lite trädgårdsdetaljer.

 Dagen spenderades i lugn takt med bland annat den här kärleksbomben. Vi kastade pil och stod på händer mot husväggen. Eller a, den mindre av oss stod på händer.

 Vid lunchtid så tog jag och Amanda över i köket och hackade grönsaker

 och ryckte loss koriander och mynta.

För att sedan rulla ihop allt till vietnamesiska vårrullar! Vi råkade göra galet stark dipsås. Obsobs, två minichilisar räcker tydligen längre än man tror.

Och när lunchen var uppäten så stuvade sig jag och Amanda in i bilen igen och for hem igen. Detta dygn var så fantastiskt mysigt på alla sätt. Absolut en highlight sommaren 2013. Tack Sabine för ditt öppna hem!


//Here's all the photos from my visit in Gryta where my friend Sabine has a summer house. Everything was fantastic and idyllic all the time, and all the food we ate was delicious. This is definitely one of the best things I've done this summer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pepp att du kommenterar! // Thank you for your comment!