17 mars 2014

Första (och lite andra) dagen i den nya staden!

 Okej! Så nu har jag landat och installerat mig. I lördags morse gick jag upp klockan 4 för att bli upphämtad av Ingrids snälla mamma som skulle köra oss till flygplatsen. Flygturen var en av de obehagligare jag varit med om. Det blåste så in i helvete både vid start och landning så inälvorna utsattes för tyngdlöshet i diverse luftgropar ett antal gånger. Mycket obehagligt. Tur att jag inte ska flyga igen på ett tag. 

Väl framme i Berlin så stod vi sist kvar vid bagagebandet för att till slut inse att näe, vårt bagage kommer inte komma på det där bandet. Så i ungefär en timme fick vi tålmodigt förklara för en tyska att vårt bagage är borta, hur bagaget ser ut, vår adress i Sverige (här fick jag ågren över att jag checkat in min backpacker-ryggsäck och att denna ryggsäck ej var prydd med någon adress-tag) och vår adress i Berlin (som det uppdagades att ingen av oss hade kollat upp ordentligt) för att sedan få beskedet att vi kanske skulle få bagaget någon gång under helgen. Hurra, kände vi (inte) som alla varit uppe i ottan.

Väl hemma i vårt nya hem så delade vi upp oss i respektive sovrum och Gertrud, vår hyresvärd, visadade runt oss i lägenheten. Detta är taket på mitt sovrum som jag delar med Emil, Ingrid och Axel. Hur sjukt fint är det inte?? Och ja, kakelugnen som skymtas i bild är fullt fungerande. Vi eldade i den senast i natt!

Efter lite välbehövliga powernaps så gick vi ut på jakt efter mat. Eller powernappade vi efteråt kanske? Minns ej. Hur som helst så gick vi runt hörnet från vår lya och hittade detta MAGISKA ställe! En helgmarknad!!

 Med blommor!

Och typ en massa olika kaffebarer och sånt jox som jag älskar. Blev så sjukt glad! 

Blev också svinglad när jag hittade ett litet matstånd som sålde GLUTENFRIA VEGETARISKA HAMBURGARE. Köpte på studs, såklart. Nomnom vad gott det var. Längtar redan till på lördag endast på grund av denna helgmarknad.

Efter matmarknadsupplevelsen vandrade vi hem igen och då ringde ett bud och sa att han hade våra väskor! Hurra! Så vårt bagage kom några timmar efter oss tillslut. Fascinerande ändå att bagaget lyckades komma bort på den korta sträckan mellan Landvetter och Berlin. Det är liksom en flygtur på 55 minuter...

 På söndagen gick vi hela gänget och åt brunch tillsammans. Mer om det i ett annat inlägg! Efter brunchen gick jag hem igen och mötte upp Emil som flög från Stockholm en dag efter oss. Så himla mys att han ska vara här med oss/mig! Vi två åkte lite tunnelbana till någonstans jag inte vet vad det heter. Strövade runt lite och hittade matställe så att karln fick i sig lite föda. Sen promenerade vi hemåt och då hittade jag en vegan/ekologisk/vegetarisk affär. Älskar sånt. Köpte denna chocolate chip baren och mumsade på under promenaden hem.

Söndagskvällen avslutades med gemensam film såsom ett kollektiv bör. Givetvis såg vi "Ringaren i Notre Dame" dubbad på svenska. Väldigt mysigt sätt att avsluta helgen på!



//First two days in Berlin and our apartment! We lost our lugggage but got it back a couple of hours after arriving our apartment. We found a market just around the courner from our home where we ate late lunch. On Sunday Emil arrived and later in the evening we all eight had movie night. We watched The Hunchback of Notre Dame dubbed in Swedish.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pepp att du kommenterar! // Thank you for your comment!