25 juni 2015

Minisemestern i Malmö, del I

Det här med minisemester alltså. Oerhört lyckat koncept må jag säga. Funkar superbra för mig just nu. Första minisemestern för i år började med en helg i Malmö. Låt oss ta en titt!

I början av juni bar det alltså av mot Malmö. Några timmar på tåg så var jag och Emil framme här på Malmö centralstation.

Vi hade några timmar över mellan ankomst med tåg och tillträde till lägenheten vi skulle hyra i helgen. Så vi googlade upp ett café som vi kunde fika på tills dess.

Så promenerade vi igenom stan och Emil pekade ut var han hängt när han var yngre och förklarade hur stan hängde ihop.

Vi gick förbi ett Myrorna och ett Humana och jag tyckte vi skulle gå in till båda butikerna, vilket vi gjorde. Inne på Humana hittade jag dunderfynd som jag skrivit om här

På kvällen gick vi till ett hamburgerställe som heter Casual. Det fanns glutenfritt bröd (!) och veggoburgare. Alltså hörrni. Det var SÅ gott. Godaste veggo/glutenfria burgaren jag ätit. Denna kväll var det dessutom varmt så vi satt faktiskt utomhus utan att frysa och åt.

Efter att vi ätit så promenerade vi hit till Malmö Opera. Där fanns vårt main mission med resan till Malmö.

Vi skulle nämligen se föreställningen The Feeling of Going med Skånes dansteater och Malmö operas orkester och all musik var från Jónsis album. Malmö opera var fruktansvärt vacker med 50/60-tals arkitektur när den är som pampigast. Kände mig underklädd, liksom att denna lokal var värd mer uppstryk klädsel från mig.

I pausen gick vi och resten av publiken ut till uteplatsen och lapade varm kvällssol. Det var verkligen en fantastisk föreställning med imponerande scenografi, koreografi och hur häftigt är det inte med en liveorkester? Ashäftigt.

När föreställningen var slut så gick vi lite saliga hemåt och däckade på momangen.



Lördag! Jag gick och mötte upp min kompis Johan som också var i Malmö över dagen för att fixa med mat inför ett event.

Såhär gott hade han gjort.

Jag fick smaka på detta som var så sjukt gott. Fun facts: Johan skulle precis strössla på kavring över denna när han kom på att "nä juste det är ju gluten i det! Ha, vad smart att jag kom på det!" varpå jag tackade för att han hade kommit ihåg det. Jag mofflade i mig detta goda medan han gick iväg och serverade resten. När han kom tillbaka frågade jag vad detta sjukt goda innehåll. Johan gav mig ett snajsigt ingrediensblad. Jag: "Men...curryknäcke? Är inte det vanligt glutenknäcke?" Johan: "–__–"

Aja, sånt som händer. Dricker ju öl då och då så min mage får sig en omgång ibland. Apropå krassen på denna bild så köpte jag krasse att ha på ägg och mackor när jag kom hem till Stockholm sen. Tack för inspirationen Johan! Det var meget gatt.

Sedan lämnade jag Johan och sa hoppas vi ses snart igen.

Några minuter därifrån skulle jag möta upp Emil, Martin och barnen. På väg dit gick jag förbi detta MAGISKA DJUR!!! Har aldrig varit så nära en sköldpadda förut och dessutom en skitstor!! Tog massa bilder så den ska faktiskt få ett eget inlägg, hehe.


I Folkets park, där sköldpaddan fanns, fanns det även masade lekparker. Vi tog glasspaus efter ett tag. Emil hävdar att han alltid äter denna glass när det vankas glass utomhus och var förvånad att jag inte lagt märke till det tidigare. Nu har jag ju bildbevis så jag lär ju inte glömma det igen. Hoppas jag.

Mot andra delen av Folkets park!

Lite djungelinspirerad växtlighet.

Vid plaskisdammen så blev det obligatoriskt spring i vattnet av Bella och Nima. Denna dag var alltså asvarm i Malmö. Det var så jävla grymt. Och dessa bilder blev också så jävla grymma tycker jag:

<333


De här skräniga bråkade om kvarglömt bröd.

Den här snygga är jag kär i.

Efter utforskande av lekparkernas alla delar satte vi oss ner på en uteservering för lite svalkande dryck. Tänk att det var så varmt? Svalka sig med dryck. Låter exotiskt.

Ursäkta men hur lika är dessa bröder? Jättelika.

Det verkar gå i släkten det här med grimaser av olika slag. Populärt hos ungarna verkar det som.

Och det var del I av Malmö-minisenestern! To be continued som Sunset Beach brukade säga.


//Part one of my and Emil's mini vacation to Malmö in the beginning of June. We saw a dance show at Malmö Opera, had a gluten free and veggie burger, played with Emil's nieces and I saw a gigantic turtle (!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pepp att du kommenterar! // Thank you for your comment!